Néhány provokatív kérdés bemelegítésnek
Vajon valóban arra van-e szüksége társadalmunknak, hogy szabvány fiatalok kerüljenek ki az oktatásból? Fontosabb a szabvány forma, mint a képességek kibontakoztatása?
Vajon az iskolai megfelelés felkészít-e bárkit rendkívüli teljesítmények elérésére?
És vajon hogyan nézne ki ma a világunk, ha számos természettudós, innovatív vállalkozó, akik részképességzavarral küzdötték át magukat az iskoláikon, elbuktak volna a nehézségeken?
Ha Szentgyörgyi Albert, Richard Branson (Virgin), vagy Ingvar Kamprad (IKEA) értő segítés nélkül megragadt volna a középszerűségben.

Nyerd vissza a hited magadban, vagy gyermekedben!
Mert a diszlexiás egyén se nem buta, se nem tehetségtelen. Sőt!
Kiknek szeretnék segíteni?
- Szülőknek, akik diszlexiás gyermekükkel próbálják venni a merev szemléletű iskolai oktatás akadályait;
- Felnőtteknek, akik iskolai éveiktől kezdve egész életpályájuk során küzdenek a diszlexia okozta nehézségekkel;
- Fiataloknak, akik már saját kezükbe vették a sorsukat, de diszlexiájuk miatt szükségük volna külső segítségre;
- Pedagógusoknak, akik szakmai segítséget keresnek, túllátnak a hagyományos diszlexia felfogáson és azt nem csupán fogyatékosságnak tartják;
- És azoknak is, akik hivatalosan még nem diagnosztizált diszesek, de problémáik (pl. nyelvtanulási nehézségek) erre a részképesség zavarra vezethetőek vissza;
Kiknek szeretnék segíteni?
- Szülőknek, akik diszlexiás gyermekükkel próbálják venni a merev szemléletű iskolai oktatás akadályait;
- Felnőtteknek, akik iskolai éveiktől kezdve egész életpályájuk során küzdenek a diszlexia okozta nehézségekkel;
- Fiataloknak, akik már saját kezükbe vették a sorsukat, de diszlexiájuk miatt szükségük volna külső segítségre;
- Pedagógusoknak, akik szakmai segítséget keresnek, túllátnak a hagyományos diszlexia felfogáson és azt nem csupán fogyatékosságnak tartják;
- És azoknak is, akik hivatalosan még nem diagnosztizált diszesek, de problémáik (pl. nyelvtanulási nehézségek) erre a részképesség zavarra vezethetőek vissza;
Mi a diszlexia?
Röviden részképesség zavar.
Hogy ezen túl kinek mit jelent, az egyénileg változó. Van, akit kevésbé zavar az érvényesülésben, van, akinek jelentős mértékben megkeseríti az életét.
A legtöbben fogyatékosságként tekintenek rá. Van, aki butának, csökkent értékűnek érzi magát miatta. Családokban gyakran szégyellnivalónak tartják, és általában a gyermek-szülő kapcsolatot is erősen terheli.
Nagyon lényeges, hogy hogyan tekintünk a diszlexiára. Mondhatni ezen múlik az, hogy mennyire sikeresen birkózunk meg vele. Ha megoldandó problémaként kezeljük, ha “addig próbáljuk kalapálni, míg jó nem lesz”, akkor kevés sikerélményünk lesz a folyamatban. Akkor keményen dolgozunk majd, és lehet, hogy a végeredmény rosszabb lesz, mint a kiinduló állapot. Ellentmondásosnak tűnik, pedig van rá magyarázat.
Ha egy problémát félreértünk, a megoldásunk sem lehet különösebben sikeres.
Intellektuális kalandra hívlak. Beszéljünk a diszlexiáról nyíltan, ismerjük meg a jelenség valódi természetét! Fedezzük fel a diszlexia mellett jellemző erősségeket, előnyöket, és azokat kibontakoztatva igyekezzünk teljesebbé, sikeresebbé tenni az életed, vagy gyermeked életét.
Mi a diszlexia?
Röviden részképesség zavar.
Hogy ezen túl kinek mit jelent, az egyénileg változó. Van, akit kevésbé zavar az érvényesülésben, van, akinek jelentős mértékben megkeseríti az életét.
A legtöbben fogyatékosságként tekintenek rá. Van, aki butának, csökkent értékűnek érzi magát miatta. Családokban gyakran szégyellnivalónak tartják, és általában a gyermek-szülő kapcsolatot is erősen terheli.
Nagyon lényeges, hogy hogyan tekintünk a diszlexiára. Mondhatni ezen múlik az, hogy mennyire sikeresen birkózunk meg vele. Ha megoldandó problémaként kezeljük, ha “addig próbáljuk kalapálni, míg jó nem lesz”, akkor kevés sikerélményünk lesz a folyamatban. Akkor keményen dolgozunk majd, és lehet, hogy a végeredmény rosszabb lesz, mint a kiinduló állapot. Ellentmondásosnak tűnik, pedig van rá magyarázat.
Ha egy problémát félreértünk, a megoldásunk sem lehet különösebben sikeres.
Intellektuális kalandra hívlak. Beszéljünk a diszlexiáról nyíltan, ismerjük meg a jelenség valódi természetét! Fedezzük fel a diszlexia mellett jellemző erősségeket, előnyöket, és azokat kibontakoztatva igyekezzünk teljesebbé, sikeresebbé tenni az életed, vagy gyermeked életét.
Saját tapasztalataim
Néhány évtizeddel ezelőtt még a fogalom sem létezett, akkor egy diszlexiával élő gyermek lehetett buta gyerek, lusta gyerek, esetleg lusta és buta gyerek. Én még ebben az időszakban vívtam a magam dzsungel harcát a közoktatásban és mondhatom, kegyetlen volt. Egy diszlexiával nehezített gyermekkor súlyos érzelmi hátizsákot pakol tele, amit aztán botladozva cipelsz az életed során. Egészen addig, míg le nem teszed.
Később, a ‘90-es években elterjedt a diagnózis, a tünetegyüttes felismerése, de ez nem sokban könnyítette meg a diszlexiások életét. A felismeréssel együtt ugyanis nem érkezett meg a köztudatba a diszlexia valódi természete.
Egészen későn, csak a harmincas éveim vége felé tudatosult bennem, hogy diszlexiás vagyok, egy hivatalos vizsgálat eredményeképpen. Egészen addig a tünetekkel küzdöttem. Abban az időszakban a nyelvtanulással birkóztam és vesztésre álltam, ezért volt szükséges a hivatalos vizsgálat, ami beigazolta erős diszlexiámat. Azóta foglalkozom behatóan a témával, és a diplomamunkámat is ezzel kapcsolatban írtam, mint emberi erőforrás tanácsadó.
Az hamar egyértelművé vált számomra, hogy a diszlexiával kapcsolatban súlyos félreértések és ismerethiányok alakultak ki a magyar társadalomban. Ezek a félreértések a diszesek életét nagymértékben megnehezítik, legyen szó gyermekről, vagy felnőttről. A csökkentértékűség érzése végigkíséri ezeket az embereket egész életük során, és csak kevesek tudják kibontakoztatni egyébként meglévő képességeiket, tehetségüket.
Kutatásom részeként számos interjút készítettem, és világossá vált számomra, hogy a diszlexiát, és általában a részképesség zavarokat még ma is jellemzően fogyatékosságnak tekintjük. Sőt, családon belül gyakran szégyellni valónak. Megdöbbentem pl. annak a családnak az esetén, amelyik elzárkózott a fejlesztéstől is, mivel nem akarta, hogy gyermeküket megbélyegezzék.
Saját tapasztalataim
Néhány évtizeddel ezelőtt még a fogalom sem létezett, akkor egy diszlexiával élő gyermek lehetett buta gyerek, lusta gyerek, esetleg lusta és buta gyerek. Én még ebben az időszakban vívtam a magam dzsungel harcát a közoktatásban és mondhatom, kegyetlen volt. Egy diszlexiával nehezített gyermekkor súlyos érzelmi hátizsákot pakol tele, amit aztán botladozva cipelsz az életed során. Egészen addig, míg le nem teszed.
Később, a ‘90-es években elterjedt a diagnózis, a tünetegyüttes felismerése, de ez nem sokban könnyítette meg a diszlexiások életét. A felismeréssel együtt ugyanis nem érkezett meg a köztudatba a diszlexia valódi természete.
Egészen későn, csak a harmincas éveim vége felé tudatosult bennem, hogy diszlexiás vagyok, egy hivatalos vizsgálat eredményeképpen. Egészen addig a tünetekkel küzdöttem. Abban az időszakban a nyelvtanulással birkóztam és vesztésre álltam, ezért volt szükséges a hivatalos vizsgálat, ami beigazolta erős diszlexiámat. Azóta foglalkozom behatóan a témával, és a diplomamunkámat is ezzel kapcsolatban írtam, mint emberi erőforrás tanácsadó.
Az hamar egyértelművé vált számomra, hogy a diszlexiával kapcsolatban súlyos félreértések és ismerethiányok alakultak ki a magyar társadalomban. Ezek a félreértések a diszesek életét nagymértékben megnehezítik, legyen szó gyermekről, vagy felnőttről. A csökkentértékűség érzése végigkíséri ezeket az embereket egész életük során, és csak kevesek tudják kibontakoztatni egyébként meglévő képességeiket, tehetségüket.
Kutatásom részeként számos interjút készítettem, és világossá vált számomra, hogy a diszlexiát, és általában a részképesség zavarokat még ma is jellemzően fogyatékosságnak tekintjük. Sőt, családon belül gyakran szégyellni valónak. Megdöbbentem pl. annak a családnak az esetén, amelyik elzárkózott a fejlesztéstől is, mivel nem akarta, hogy gyermeküket megbélyegezzék.
Fejlesztés?
A fejlesztés a diszlexiás egyének esetében ma jellemzően a gyenge képességek fejlesztését célozza, ami – mivel gyakran nem hoz látványos sikereket – további kudarcokat és stresszt okoz az érintett gyermekekben és szülőkben egyaránt.
A fő kérdés a diszlexiával kapcsolatban az, hogy megértettük-e a probléma valódi természetét, mielőtt elkezdjük a diszlexiás személyek fejlesztését. Tudjuk-e, hogy mit kell és mit érdemes fejlesztenünk? Saját tapasztalatom az, hogy ebben a kérdésben még a fejlesztő szakma is félreértésben van.
Röviden: azt erőltetjük, ami nem megy, miközben átsiklunk kiemelkedő képességek felett. Mindezt azért, hogy minden gyermek egyformán teljesítsen szabvány követelményeket.
Interjúim alkalmával megkérdeztem a fejlesztő szakembereket, hogy milyen előnyei vannak a diszlexiának, milyen erősségei vannak a diszlexiás egyéneknek. Azt válaszolták, hogy hátránya van sok, előnyeit nem tudnának megnevezni. Ez nagyban árulkodik a mai szemlélet korlátairól.
A diszlexiával foglalkozó szakma ma abban a tudathasadásos helyzetben van, különösen hazánkban, hogy a kutatók már felismertek fontos összefüggéseket, de azok még nem jelentek meg a fejlesztési, és különösen nem a pedagógiai gyakorlatban. Ezek közül a legfontosabb, hogy
a diszlexiával élőknek igenis vannak erősségeik.
Olyan erősségek, melyek komoly sikerekre is képessé teszik őket. Ezt a tényt számos kutatás és sok-sok ismert, sikeres ember élettörténete erősíti meg. Kutatásaim során inkább az volt a furcsa, hogy ez az összefüggés miért nem ment át sokkal jobban a köztudatba.
A diszlexiások erősségei saját tapasztalatuk szerint
Szófelhő a saját kutatásom kérdőívére adott válaszok alapján

Miben tudok neked segíteni?
Diszlexiásként, vagy diszlexiás gyermek szülőjeként alighanem nagyon hasonló nehézségekkel birkózol, mint az érintettek többsége.
Tanácsadások során közösen igyekszünk értelmezni ezeket a nehézségeket, visszatekintve a múltra. Közös értelmezésünk valószínűleg más lesz, mint amit eddig ismertél, és ez adhatja a kulcsot ahhoz, hogy a részképesség zavar ne feltétlenül súlyként nehezedjen rád, illetve családodra.
Én igyekszem feltenni a megfelelő kérdéseket, a Te feladatod, hogy ránézz az életedre az általam ajánlott új szemüvegen keresztül.
Lényeges: nem az a célunk,
hogy a hangos olvasást nagy nyilvánosság előtt fesztelenül és jól tudjad teljesíteni.
Tanácsadásom célja az,
hogy a diszlexiához köthető problémák, szorongások, csökkentértékűség oldódjanak, majd lényegtelenné váljanak az életedben, illetve családod életében.
Hogy a szorongás helyét az erősségek és a tehetség miatt érzett magabiztosság, derű váltsa fel. Hogy segítsek neked diszlexiásként tudatosabb, sikeresebb életet élni.