Néhány provokatív kérdés bemelegítésnek

Vajon valóban arra van-e szüksége társadalmunknak, hogy szabvány fiatalok kerüljenek ki az oktatásból? Fontosabb a szabvány forma, mint a képességek kibontakoztatása?

Vajon az iskolai megfelelés felkészít-e bárkit rendkívüli teljesítmények elérésére?

És vajon hogyan nézne ki ma a világunk, ha számos természettudós, innovatív vállalkozó, akik részképességzavarral küzdötték át magukat az iskoláikon, elbuktak volna a nehézségeken?

Ha Szentgyörgyi Albert, Richard Branson (Virgin), vagy Ingvar Kamprad (IKEA) értő segítés nélkül megragadt volna a középszerűségben.

Nyerd vissza a hited magadban, vagy gyermekedben!
Mert a diszlexiás egyén se nem buta, se nem tehetségtelen. Sőt!

Kiknek szeretnék segíteni?

  • Szülőknek, akik diszlexiás gyermekükkel próbálják venni a merev szemléletű iskolai oktatás akadályait;
  • Felnőtteknek, akik iskolai éveiktől kezdve egész életpályájuk során küzdenek a diszlexia okozta nehézségekkel;
  • Fiataloknak, akik már saját kezükbe vették a sorsukat, de diszlexiájuk miatt szükségük volna külső segítségre;
  • Pedagógusoknak, akik szakmai segítséget keresnek, túllátnak a hagyományos diszlexia felfogáson és azt nem csupán fogyatékosságnak tartják;
  • És azoknak is, akik hivatalosan még nem diagnosztizált diszesek, de problémáik (pl. nyelvtanulási nehézségek) erre a részképesség zavarra vezethetőek vissza;

Kiknek szeretnék segíteni?

  • Szülőknek, akik diszlexiás gyermekükkel próbálják venni a merev szemléletű iskolai oktatás akadályait;
  • Felnőtteknek, akik iskolai éveiktől kezdve egész életpályájuk során küzdenek a diszlexia okozta nehézségekkel;
  • Fiataloknak, akik már saját kezükbe vették a sorsukat, de diszlexiájuk miatt szükségük volna külső segítségre;
  • Pedagógusoknak, akik szakmai segítséget keresnek, túllátnak a hagyományos diszlexia felfogáson és azt nem csupán fogyatékosságnak tartják;
  • És azoknak is, akik hivatalosan még nem diagnosztizált diszesek, de problémáik (pl. nyelvtanulási nehézségek) erre a részképesség zavarra vezethetőek vissza;

Mi a diszlexia?

Röviden részképesség zavar.

Hogy ezen túl kinek mit jelent, az egyénileg változó. Van, akit kevésbé zavar az érvényesülésben, van, akinek jelentős mértékben megkeseríti az életét.

A legtöbben fogyatékosságként tekintenek rá. Van, aki butának, csökkent értékűnek érzi magát miatta. Családokban gyakran szégyellnivalónak tartják, és általában a gyermek-szülő kapcsolatot is erősen terheli.

Nagyon lényeges, hogy hogyan tekintünk a diszlexiára. Mondhatni ezen múlik az, hogy mennyire sikeresen birkózunk meg vele. Ha megoldandó problémaként kezeljük, ha “addig próbáljuk kalapálni, míg jó nem lesz”, akkor kevés sikerélményünk lesz a folyamatban. Akkor keményen dolgozunk majd, és lehet, hogy a végeredmény rosszabb lesz, mint a kiinduló állapot. Ellentmondásosnak tűnik, pedig van rá magyarázat.

Ha egy problémát félreértünk, a megoldásunk sem lehet különösebben sikeres.

Intellektuális kalandra hívlak. Beszéljünk a diszlexiáról nyíltan, ismerjük meg a jelenség valódi természetét! Fedezzük fel a diszlexia mellett jellemző erősségeket, előnyöket, és azokat kibontakoztatva igyekezzünk teljesebbé, sikeresebbé tenni az életed, vagy gyermeked életét.

Mi a diszlexia?

Röviden részképesség zavar.

Hogy ezen túl kinek mit jelent, az egyénileg változó. Van, akit kevésbé zavar az érvényesülésben, van, akinek jelentős mértékben megkeseríti az életét.

A legtöbben fogyatékosságként tekintenek rá. Van, aki butának, csökkent értékűnek érzi magát miatta. Családokban gyakran szégyellnivalónak tartják, és általában a gyermek-szülő kapcsolatot is erősen terheli.

Nagyon lényeges, hogy hogyan tekintünk a diszlexiára. Mondhatni ezen múlik az, hogy mennyire sikeresen birkózunk meg vele. Ha megoldandó problémaként kezeljük, ha “addig próbáljuk kalapálni, míg jó nem lesz”, akkor kevés sikerélményünk lesz a folyamatban. Akkor keményen dolgozunk majd, és lehet, hogy a végeredmény rosszabb lesz, mint a kiinduló állapot. Ellentmondásosnak tűnik, pedig van rá magyarázat.

Ha egy problémát félreértünk, a megoldásunk sem lehet különösebben sikeres.

Intellektuális kalandra hívlak. Beszéljünk a diszlexiáról nyíltan, ismerjük meg a jelenség valódi természetét! Fedezzük fel a diszlexia mellett jellemző erősségeket, előnyöket, és azokat kibontakoztatva igyekezzünk teljesebbé, sikeresebbé tenni az életed, vagy gyermeked életét.

Saját tapasztalataim

Néhány évtizeddel ezelőtt még a fogalom sem létezett, akkor egy diszlexiával élő gyermek lehetett buta gyerek, lusta gyerek, esetleg lusta és buta gyerek. Én még ebben az időszakban vívtam a magam dzsungel harcát a közoktatásban és mondhatom, kegyetlen volt. Egy diszlexiával nehezített gyermekkor súlyos érzelmi hátizsákot pakol tele, amit aztán botladozva cipelsz az életed során. Egészen addig, míg le nem teszed.

Később, a ‘90-es években elterjedt a diagnózis, a tünetegyüttes felismerése, de ez nem sokban könnyítette meg a diszlexiások életét. A felismeréssel együtt ugyanis nem érkezett meg a köztudatba a diszlexia valódi természete.

Egészen későn, csak a harmincas éveim vége felé tudatosult bennem, hogy diszlexiás vagyok, egy hivatalos vizsgálat eredményeképpen. Egészen addig a tünetekkel küzdöttem. Abban az időszakban a nyelvtanulással birkóztam és vesztésre álltam, ezért volt szükséges a hivatalos vizsgálat, ami beigazolta erős diszlexiámat. Azóta foglalkozom behatóan a témával, és a diplomamunkámat is ezzel kapcsolatban írtam, mint emberi erőforrás tanácsadó.

Az hamar egyértelművé vált számomra, hogy a diszlexiával kapcsolatban súlyos félreértések és ismerethiányok alakultak ki a magyar társadalomban. Ezek a félreértések a diszesek életét nagymértékben megnehezítik, legyen szó gyermekről, vagy felnőttről. A csökkentértékűség érzése végigkíséri ezeket az embereket egész életük során, és csak kevesek tudják kibontakoztatni egyébként meglévő képességeiket, tehetségüket.

Kutatásom részeként számos interjút készítettem, és világossá vált számomra, hogy a diszlexiát, és általában a részképesség zavarokat még ma is jellemzően fogyatékosságnak tekintjük. Sőt, családon belül gyakran szégyellni valónak. Megdöbbentem pl. annak a családnak az esetén, amelyik elzárkózott a fejlesztéstől is, mivel nem akarta, hogy gyermeküket megbélyegezzék.

Saját tapasztalataim

Néhány évtizeddel ezelőtt még a fogalom sem létezett, akkor egy diszlexiával élő gyermek lehetett buta gyerek, lusta gyerek, esetleg lusta és buta gyerek. Én még ebben az időszakban vívtam a magam dzsungel harcát a közoktatásban és mondhatom, kegyetlen volt. Egy diszlexiával nehezített gyermekkor súlyos érzelmi hátizsákot pakol tele, amit aztán botladozva cipelsz az életed során. Egészen addig, míg le nem teszed.

Később, a ‘90-es években elterjedt a diagnózis, a tünetegyüttes felismerése, de ez nem sokban könnyítette meg a diszlexiások életét. A felismeréssel együtt ugyanis nem érkezett meg a köztudatba a diszlexia valódi természete.

Egészen későn, csak a harmincas éveim vége felé tudatosult bennem, hogy diszlexiás vagyok, egy hivatalos vizsgálat eredményeképpen. Egészen addig a tünetekkel küzdöttem. Abban az időszakban a nyelvtanulással birkóztam és vesztésre álltam, ezért volt szükséges a hivatalos vizsgálat, ami beigazolta erős diszlexiámat. Azóta foglalkozom behatóan a témával, és a diplomamunkámat is ezzel kapcsolatban írtam, mint emberi erőforrás tanácsadó.

Az hamar egyértelművé vált számomra, hogy a diszlexiával kapcsolatban súlyos félreértések és ismerethiányok alakultak ki a magyar társadalomban. Ezek a félreértések a diszesek életét nagymértékben megnehezítik, legyen szó gyermekről, vagy felnőttről. A csökkentértékűség érzése végigkíséri ezeket az embereket egész életük során, és csak kevesek tudják kibontakoztatni egyébként meglévő képességeiket, tehetségüket.

Kutatásom részeként számos interjút készítettem, és világossá vált számomra, hogy a diszlexiát, és általában a részképesség zavarokat még ma is jellemzően fogyatékosságnak tekintjük. Sőt, családon belül gyakran szégyellni valónak. Megdöbbentem pl. annak a családnak az esetén, amelyik elzárkózott a fejlesztéstől is, mivel nem akarta, hogy gyermeküket megbélyegezzék.

Fejlesztés?

A fejlesztés a diszlexiás egyének esetében ma jellemzően a gyenge képességek fejlesztését célozza, ami – mivel gyakran nem hoz látványos sikereket – további kudarcokat és stresszt okoz az érintett gyermekekben és szülőkben egyaránt.

A fő kérdés a diszlexiával kapcsolatban az, hogy megértettük-e a probléma valódi természetét, mielőtt elkezdjük a diszlexiás személyek fejlesztését. Tudjuk-e, hogy mit kell és mit érdemes fejlesztenünk? Saját tapasztalatom az, hogy ebben a kérdésben még a fejlesztő szakma is félreértésben van.

Röviden: azt erőltetjük, ami nem megy, miközben átsiklunk kiemelkedő képességek felett. Mindezt azért, hogy minden gyermek egyformán teljesítsen szabvány követelményeket.

Interjúim alkalmával megkérdeztem a fejlesztő szakembereket, hogy milyen előnyei vannak a diszlexiának, milyen erősségei vannak a diszlexiás egyéneknek. Azt válaszolták, hogy hátránya van sok, előnyeit nem tudnának megnevezni. Ez nagyban árulkodik a mai szemlélet korlátairól.

A diszlexiával foglalkozó szakma ma abban a tudathasadásos helyzetben van, különösen hazánkban, hogy a kutatók már felismertek fontos összefüggéseket, de azok még nem jelentek meg a fejlesztési, és különösen nem a pedagógiai gyakorlatban. Ezek közül a legfontosabb, hogy

a diszlexiával élőknek igenis vannak erősségeik.

Olyan erősségek, melyek komoly sikerekre is képessé teszik őket. Ezt a tényt számos kutatás és sok-sok ismert, sikeres ember élettörténete erősíti meg. Kutatásaim során inkább az volt a furcsa, hogy ez az összefüggés miért nem ment át sokkal jobban a köztudatba.

A diszlexiások erősségei saját tapasztalatuk szerint

Szófelhő a saját kutatásom kérdőívére adott válaszok alapján

Diszlexia erősségei saját felmérés alapján

Miben tudok neked segíteni?

Diszlexiásként, vagy diszlexiás gyermek szülőjeként alighanem nagyon hasonló nehézségekkel birkózol, mint az érintettek többsége.

Tanácsadások során közösen igyekszünk értelmezni ezeket a nehézségeket, visszatekintve a múltra. Közös értelmezésünk valószínűleg más lesz, mint amit eddig ismertél, és ez adhatja a kulcsot ahhoz, hogy a részképesség zavar ne feltétlenül súlyként nehezedjen rád, illetve családodra.

Én igyekszem feltenni a megfelelő kérdéseket, a Te feladatod, hogy ránézz az életedre az általam ajánlott új szemüvegen keresztül.

Lényeges: nem az a célunk,

hogy a hangos olvasást nagy nyilvánosság előtt fesztelenül és jól tudjad teljesíteni.

Tanácsadásom célja az,

hogy a diszlexiához köthető problémák, szorongások, csökkentértékűség oldódjanak, majd lényegtelenné váljanak az életedben, illetve családod életében.

Hogy a szorongás helyét az erősségek és a tehetség miatt érzett magabiztosság, derű váltsa fel. Hogy segítsek neked diszlexiásként tudatosabb, sikeresebb életet élni.